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アイテム
3DCGを活用した点字学習支援システムの開発と評価
https://tsurumi-u.repo.nii.ac.jp/records/1201
https://tsurumi-u.repo.nii.ac.jp/records/1201e0250055-0fc0-4b8a-8666-a1a968553fe6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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25590290 (198.6 kB)
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Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-04-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 3DCGを活用した点字学習支援システムの開発と評価 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development and Evaluation of Learning Support System of Braille using 3DCG | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 点字 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 3DCG | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習支援システム | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GIFアニメ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | VRML | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 鏡像関係 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 福祉職 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 司書 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
研究代表者 |
元木, 章博
× 元木, 章博 |
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報告年度 | ||||||
日付 | 2016-03-31 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
研究課題番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号 : 25590290 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):視覚障害者の支援者が、彼らとのコミュニケーションの手段の一つとして点字の読み書きが出来る必要がある。そこで、点字の直観的理解を促すため、3DCGを用いた学習支援システム「点字といっしょ!」を開発した。学習者らに同システムでの自習を促した。テストの結果から、特に、凹面での点字の理解に関する問題点を明らかにした。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(英文):The supporters of visually impaired must have the communication skill of one of the methods between visually impaired and them. The skills are the methods of reading braille and writing it. Therefore, the purpose of this study is to develop a learning support system "TENJI TO ISSHO!" using 3D computer graphics (3DCG) for an intuitive understanding of braille. We recommended to learners a self study using the system after lessons. We clarified problems by analyzing the their examinations. It especially was to check that learners have understood or not, to write braille on concave surface. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ・2015(平成27)年度 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究成果報告書 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ・研究期間 (年度):2013-04-01 – 2016-03-31 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ・研究分野:教育情報学 | |||||
言語 | ja | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-25590290/ | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |