WEKO3
アイテム
アメリカ建国期における近代女子教育の誕生-環大西洋史の視点から
https://tsurumi-u.repo.nii.ac.jp/records/1200
https://tsurumi-u.repo.nii.ac.jp/records/1200af048e43-14f9-44b7-b836-d9dc0db86be6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
25770264 (164.8 kB)
|
Item type | 報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アメリカ建国期における近代女子教育の誕生-環大西洋史の視点から | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Rise of Modern Female Education in Early America: Through Transatlantic Perspectives | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 女子教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 女性の権利 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | トランス・アトランティック | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 環大西洋史 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 出版文化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英米関係史 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
研究代表者 |
鈴木, 周太郎
× 鈴木, 周太郎 |
|||||
報告年度 | ||||||
日付 | 2016-03-31 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
研究課題番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究課題/領域番号 : 25770264 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):本研究は初期アメリカにおける女子教育の特徴を明らかにするともに、建国期の「女性の権利」論と人々の対英・対仏感情との関係について検討することを目指した。特に1790年代の女子教育をめぐる議論がアメリカ人のフランス革命への共感と密接に結びつきながら盛んになったことを明らかにした。本研究にはボストン、ウースター、ニューヨーク、ロンドンにおける資料調査と、それに基づく学会報告、研究論文が含まれる。研究論文では初期アメリカの公教育論争についてと、メアリ・ウルストンクラフトのアメリカへの受容について論じた。本研究の最大の意義は女子教育史に環大西洋史という視角を与えることで新たな意味を見いだしたことである。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(英文):This research project aims at contributing to understanding the characteristics of female education in early America and investigating the relationship between the arguments about “rights of woman” and the US citizens’ feelings toward both Britain and French. This project has tried to prove that the arguments of female educations during the 1790s were strongly related to Americans’ sympathy toward French revolution. The research project includes several research trips to the archives in Boston, Worcester, New York, and London, academic conference presentations, and research papers about both public education in early America and the acceptance of Mary Wollstonecraft in America. Thus this project has accomplished the formation of new visions to female education in the era, connecting it to the perspectives of “Atlantic history.” | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ・2015(平成27)年度 科学研究費補助金 若手研究(B) 研究成果報告書 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ・研究期間 (年度):2013-04-01 – 2016-03-31 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | ・研究分野:アメリカ史 | |||||
言語 | ja | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-25770264/ | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | AM | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa |